Derfor er vandleg den bedste leg

Tænk tilbage på din barndom. Legede du gladest med haveslanger, vandspande og vandpistoler, eller var du mere til soppebassiner og svømmehaller? Oplevede du også, at alle børnene i nabolaget samlede sig omkring den slags oaser på de varme sommerdage?

Næsten alle mennesker, især børn, elsker at lege med vand. Det er fascinerende og vand tiltrækker os alle, særligt når solen skinner bare lidt.

Vand er tidløst – det har en universel tiltrækning. Vand overskrider kulturer og generationer og appellerer til alle aldersgrupper. Vand tiltrækker mennesker og bringer folk sammen. Og vand forener mennesker i en fælles sensorisk oplevelse, der straks er forfriskende, afslappende, spændende og fortryllende. Men, når vi tænker på ordet ‘leg’, er vi mere tilbøjelige til at tænke på tag fat, sport, tørre legepladser eller spil, vi spiller hjemme eller i skolen. Vi har en tendens til at undervurdere det sjove og fordelene ved vandleg.

I betragtning af at vand er det perfekte element til leg, er det ikke overraskende, at attraktioner, der anvender vand, har oplevet en kraftig stigning i popularitet i de senere år. Sammen med den stigende efterspørgsel er der gjort en stor indsats for at forstå psykologien bag vandleg, for at kunne designe meningsfulde oplevelser for alle målgrupper.

Designere af de mest succesfulde vandlegstyper tager i stigende grad hensyn til brugernes fysiske, kognitive og sociale udvikling. De ved, at gode legeoplevelser stimulerer personlig udvikling, der fører til individuel vækst og fremmer social samhørighed.

Udfordringen er nu, at give nutidens børn de samme sjove oplevelser, vi selv har haft med havens vandslanger og sprinklere, samtidig med at oplevelserne giver den maksimale mulighed for børnenes udvikling.

Den enkeltes individuelle leg med vand er ofte opdagelsesbaseret.

Legetyper og interaktion

Leg, der er valgt frit og styret af barnet selv, er en af de vigtigste bidragsydere til fysisk, kognitiv og social udvikling i de første år af barnets liv.

På gode vandlegepladser kan man opleve mange typer leg – individuelle, parallelle, fantasifulde, samarbejdende eller konkurrerende, der hver især fremkalder forskellige interaktioner mellem børn og omverdenen, og som hver især tilbyder vigtige udviklingsmuligheder.

Hver af disse typer af leg tilbyder forskellige former for interaktion.

Individuel leg, med direkte barn-til-vand interaktion er funktionsorienteret og skaber ofte både omtanke og eftertænksomhed. Samarbejdslege involverer en masse barn-til-barn interaktion, der hjælper med at udvikle social adfærd. Der er også mulighed for barn-til-voksen interaktioner – noget vi ved, der har stor indflydelse på børns fysiske vækst, adfærdsmønstre, sociale og følelsesmæssige udvikling, sprogdannelse og endda akademiske resultater – der alt sammen kan fremmes i en række legetyper. En sund fysisk og social udvikling begynder med erhvervelsen af nødvendige neurologiske byggesten, der er afgørende for at danne forbindelser med mennesker omkring os. Hjernens såkaldte ”eksekutivfunktion” hjælper med at udvikle disse byggesten. Denne funktion omfatter vigtige evner som selvkontrol, fokusering, koncentration, hukommelse, tidsstyring og problemløsning, og er afgørende for evnen til at lære.

I barndommen fremmer fri leg disse færdigheder ved at hjælpe børn med at regulere adfærd og opbygge den sociale og følelsesmæssige bevidsthed af grundlæggende betydning for fremtidens liv som voksen.

Og eksekutivfunktionens egenskaber giver også børn værktøjer til at forstå pædagogiske begreber, der etablerer positive fremtidige holdninger til læring og opdagelse.

Stimulerende vandleg har vist sig effektiv til at opmuntre udviklingen af disse færdigheder og er uvurderlig for læring og opdagelse i de tidlige år af livet.

Fysisk udvikling, mens du leger med vand.

Tilskyndelse til fysisk aktivitet og udvikling

Der sker noget særligt, når der tilføjes vand til leg. Tænk et øjeblik på, hvordan det lyder når børn leger i og med vand – latter og skrig af glæde – det er unikt for vandlegemiljøer.

Bortset fra det sjove ved vandleg, ser vi samtidig, at når der tilføjes vand til leg, skabes forbedrede fysiske udviklingsmuligheder, der hjælper med at fremme både de grov- og finmotoriske færdigheder, der er afgørende for en sund fysisk udvikling.

Vandlegsformer fremmer grovmotoriske færdigheder som at løbe, kravle, eller hoppe, mens interaktive vandfunktioner som pumper, bevægelige kanoner eller flydende genstande stimulerer udviklingen af de finmotoriske færdigheder.

De sensoriske oplevelser hjælper også brugerne med at forstå den fysiske forbindelse mellem vand og vores kroppe, gennem forskellige vandstrukturer som tåge, dryp, plask, regn og sprøjt.

Med ”Water Journey” kan børn udforske vands bevægelser.

Design af udvikling i vandlegsmiljøer

Hos Vortex Danmark tager vi alt dette meget seriøst, når vi designer legeområder, der udnytter vandets magi. Vi arbejder sammen med landskabsarkitekter, designere, projektledere og specialister indenfor legeoplevelser, for at sikre, at vi designer vandlegepladser med maksimal legeværdi og muligheder for læring.

Vortex designer produkter specifikt med disse begreber i tankerne, som for eksempel ”Water Journey®” legemoduler, der kombinerer den universelle glæde og tiltrækningskraft ved vand, kombineret med inspiration fra naturen, for at give en lettilgængelig og legende oplevelse for børn i forskellige aldre og på forskellige udviklingsniveauer.

”Water Journey®” er en samling af fire forskellige legemoduler inspireret af naturens vandstrømme. Hver version kan installeres separat eller sættes i forlængelse af hinanden, for at give unikke legeoplevelser og give børnene mulighed for at engagere sig i forskellige vandforløb.

Ved at flytte porte, dreje håndtag eller blokere dyser, kan børnene opnå forskellige effekter med vandets bevægelser. De kan lege alene, se ruten vandet tager og opdage, hvad der sker, når de justerer strømmen. De kan også arbejde sammen med en legekammerat og manipulere vandet på bestemte steder eller ræse objekter ned ad strømmen i en konkurrence. De kan endda forestille sig, at de har et spændende flodeventyr sammen.

Grov- og finmotoriske færdigheder udvikles i overgangene mellem at kravle, knæle og sidde på hug, mens de bruger styrke, balance og vægtoverførsel til at manipulere objekterne på området. Begreber som årsag og virkning hjælper med at udvikle kognitive færdigheder, mens de interaktive elementer i en ”Water Journey®” hjælper børn med at opbygge deres sociale færdigheder, når de interagerer med deres forældre eller med andre børn

En veludformet vandbaseret legeplads kan bringe mange grupper sammen.

Grundlæggende værdier i genoplivede miljøer

I løbet af de mere end 20 år siden starten i 1995, har Vortex fundet ud af, at når vi laver vandlegepladser, der er interessante for børnene, følger de voksne automatisk med og kaster sig gerne ud i legen.

Vandlegepladsen bliver et fokuspunkt for lokalområdet. Vi har en lang liste over tidligere forladte og forsømte områder og bymiljøer overalt i verden, der er blevet genaktiveret og genoplivet af veldesignede vandlegemiljøer.

Vand er en øjeblikkelig attraktion som legeplads. Familier kan komme og tilbringe mange timer eller hele dagen sammen og i fællesskab, mens børnene ubevidst oplever en sand overflod af udvikling.

Genstart af legens sande natur

Undersøger man i disse år medierne eller søger man på internettet efter artikler og oplysninger om leg, bliver man ofte præsenteret for forskellige versioner af apps og digitale skærmoplevelser. Der findes mange sider om teknologi og spilsystemer.

I en tidsalder, hvor fysisk leg ofte lander lidt nede ad prioritetslisten på grund af travle skemaer og glødende skærme, genstarter vandleg de grundlæggende legeoplevelser, ved at tilvejebringe fysisk nærhed, kropoplevelser og virkelige interaktioner, der alle er værdifulde og nødvendige for at danne sociale færdigheder og forbindelse til andre mennesker gennem deling af oplevelser og følelser.

Det er tydeligt, at vand tilføjer en ekstra dimension til legen og udvider de fysiske, sociale og kognitive udviklingsfærdigheder, der er nødvendige for læring og vækst i alle faser af livet, samtidig med, at vandleg fortsat muliggør fokus på fantasifulde, kreative og legeoplevelser.

For at “genstarte leg”, skal vi måske blot tilføje en masse vand?